تبلیغات
حجاب و عفاف - عادت زنانگی
 
حجاب و عفاف
چادر حجاب پسندیده است.
به عقیده بعضی حجاب و خانه نشینی زن ریشه روانی دارد . زن از ابتدا در خود نسبت به مرد احساس حقارت می‏كرده است از دو جهت : یكی احساس‏ نقص عضوی نسبت به مرد ، دیگری خونروی ماهانه و حین زایمان و حین ازاله‏ بكارت
اینكه عادت ماهانه نوعی پلیدی و نقص است ، فكری است كه از قدیم در میان بشر وجود داشته است و به همین دلیل زنان در ایام عادت مانند یك‏ شی‏ء پلید در گوشه‏ای محبوس بوده‏اند و از آنها دوری و اجتناب می‏شده است‏
شاید به همین علت است كه از پیغمبر اكرم درباره این عادت سؤال شد
ولی آیه‏ای كه در پاسخ این سؤال نازل شد این نبود كه حیض پلیدی است و زن‏ حائض پلید است و با او معاشرت نكنید ، پاسخ رسید كه نوعی بیماری تن‏ است و در حین آن بیماری از همخوابگی احتراز كنید ( نه از معاشرت ) : « یسئلونك عن المحیض قل هو اذی فاعتزلوا النساء فی » « المحیض »( 1 )
یعنی از تو درباره حیض سؤال می‏كنند . بگو نوعی بیماری است ، بگو نوعی‏ بیماری است ، در حال این بیماری با زنان نزدیكی نكنید . قرآن این حال را فقط نوعی بیماری مانند سایر بیماریها خواند و هرگونه پلیدی را از آن سلب‏ كرد
در " سنن ابوداود " جلد اول صفحه 499 در شأن نزول این آیه می‏نویسد : " انس بن مالك گفت عادت یهود این بود كه همینكه زنی از آنها حائض‏ می‏شد او را از خانه بیرون می‏كردند ، نه با او غذا می‏خوردند و نه از ظرف‏ او آب می‏آشامیدند و نه با او در یك اتاق می‏زیستند . لهذا از رسول خدا در این باره سؤال شد و این آیه نازل گشت . رسول خدا از دوری گزیدن از آنها منع كرد و فرمود جز همبستری هیچ ممنوعیت دیگری ندارند "
از نظر اسلام زن حائض حكم یك انسان به اصطلاح " محدث " را یعنی‏ انسان فاقد وضو و غسل را دارد كه در آن حال از نماز و روزه محروم است
هر موجب " حدث " نوعی پلیدی است كه با " طهارت " یعنی وضو یا غسل مرتفع می‏گردد . بدین معنی حیض را نیز می‏توانیم مانند جنابت ، خواب‏ ، بول و غیره پلیدی بدانیم . ولی این نوع پلیدی اولا اختصاص به زن ندارد و ثانیا با غسل یا وضو مرتفع می‏گردد

پاورقی : 1 - سوره بقره آیه . 222

در میان یهودیان و زردشتیان با زن حائض مانند یك شی‏ء پلید رفتار می‏شده است و این جهت ، هم در زن و هم در مرد این فكر را به وجود آورده‏ كه زن موجود پست و پلیدی است ، و مخصوصا خود زن در آن حالت احساس شرم و نقص می‏كرده خود را مخفی می‏ساخته است
قبلا از ویل دورانت نقل كرده‏ایم كه گفت : " پس از داریوش مقام زن مخصوصا در میان طبقه ثروتمندان تنزل پیدا كرد . زنان فقیر چون برای كار كردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظ كردند . ولی در مورد زنان دیگر گوشه نشینی زمان حیض كه‏ برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا كرد و سراسر زندگانی اجتماعی‏ ایشان را فرا گرفت "
و هم او می‏گوید : " نخستین مرتبه كه زن حیا و شرم را احساس كرد آن وقت بود كه فهمید در هنگام حیض نزدیك شدن او با مرد ممنوع است "
درباره اینكه زن ابتدا در خود احساس نقص می‏كرده است و سبب شده كه‏ همه خود او و هم مرد ، او را موجود پست بشمارد ، سخنان زیادی گفته شده‏ است . خواه آن سخنان درست باشد و خواه نادرست ، با فلسفه اسلام درباره‏ زن و پوشیدگی زن رابطه‏ای ندارد . اسلام نه حیض را موجب پستی و حقارت زن‏ می‏داند و نه پوشیدگی را به خاطر پستی و حقارت زن عنوان كرده است ، بلكه‏ منظورهای دیگری داشته است ، چنانكه بعدا خواهیم گفت





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی